Wednesday 26 October 2011

INGAT-INGATLAH SELALU...

Dari Anas r.a yang mengatakan : Rasulullah s.a.w bersabda : " Apabila Allah menghendaki kebajikan pada seorang hamba dan DIA menghendaki dengan membersihkannya nescaya DIA tuangkan atas hamba itu bencana dan DIA tumpahkan bencana itu keatasnya.

Maka apabila hamba itu berdoa kepada Allah Ta'ala nescaya para malaikat berkata : " Suara yang sudah dikenal (suara biasa)." Dan kalau hamba itu berdoa kepada Allah Ta'ala kali kedua, lalu ia berdoa : " Ya Rabbi, wahai Tuhanku!" nescaya Allah Ta'ala berfirman : " AKU perkenankan, hai hambaKu! Dan kebahagiaan engkau! Engkau tidak meminta sesuatu kepadaKu melainkan AKU berikan kepada engkau atau AKU tolakkan dari engkau, apa yang lebih baik. Dan AKU simpankan bagi engkau pada sisiKu apa yang lebih utama daripadanya."

Maka apabila hari telah ada hari kiamat nescaya di datangkan orang-orang yang mempunyai amal. Lalu di sempurnakan mereka akan amalnya dengan timbangan di mana mereka itu orang yang mengerjakan solat, puasa, sedekah dan haji.

Kemudian orang-orang yang kena bencana. Maka tidak didirikan bagi mereka timbangan amal. Dan tidak di bentangkan bagi mereka buku suratan amal. Dituangkan kepada mereka pahala sebagaimana telah dituangkan kepada mereka bencana.

Maka orang-orang yang sihat walafiat didunia, jikalau adalah mereka itu digunting-guntingkan tuibuhnya dengan gunting untuk mereka tidak melihat apa yang di perolehi daripada pahala oleh orang-orang yang mendapat bencana.

Maka yang demikian itu firmanNya Yang Maha Tinggi : " Sesungguhnya orang-orang yang berhati teguh (sabar) itu akan di dempurnakan pahalanya dengan tiada perhitungan." ( QS Az-Zumar : 10 )

No comments:

Post a Comment