Monday 21 November 2011

ALANGKAH BAIKNYA

ADA seorang lelaki yg sedang nazak . dia mengungkapkan beberapa perkataan yg sukar di fahami oleh org lain . Katanya "Alangkah baiknya kalau semua , Alangkah baiknya kalau baru dan Alangkah baiknya kalau banyak" sahabatnya tidak memahami maksud kata-katanya lantas bertanya kepada Rasulullah S.A.W. Rasulullah bersaba yang pertama , semasa sihat lelaki ini telah menyedekahkan separuh roti yang dimakannya kepada pengemis yg dtg ke rumahnya dgn ikhlas . 
Kerana separuh roti itulah , Allah tunjukkan kepadanya ganjaran yg bakal menunggunya di Syurga . jadi dia berkata "Alangkah baiknya kalau semua" yang kedua lelaki ini berjaln di suatu lorong dan bertemu seorg tua yg kesejukan . lantas dia memberikan bju yg tidak berapa bru itu kepadanya dgn ikhlas . 
Allah telah menjanjikan padanya gnjaran yg baik di Syurga kerana sedekah itu . jadi dia berkata "Alangkah baiknya kalau baru" yang terakhir stu hari lelaki ini pergi ke masjid . dalam perjalannya ada seorg lelaki tua yg lmbat pergerakannya lalu lelaki ini memimpin tgn org tua itu pergi ke masjid lalu mengajaknye bersembahyang bersama-sama . malangnya lelaki itu seorg yahudi,lalu lelaki ini menghantar org tua itu ke rumahnya . satu tgn yg dipimpin kerana Allah , bakal mendapat gnjaran di syurga sebab itulah lelaki itu berkata "Alngkah baiknya kalau byk"

No comments:

Post a Comment