Sunday 27 November 2011

ISTERI ATAU BIDADARI: MANA LEBIH BAIK?

Rasulullah saw bersabda (apabila ditanya oleh Ummu Salamah) dgn katanya: Ya Rasulullah, perempuan duniakah (yakni isteri-isteri) lebih baik ataupun bidadari syurga.


Maka baginda menjawab: bahkan perempuan dunia lebih baik daripada bidadari syurga sepertimana pandangan zahir lebih baik daripada pandangan batin- ini kerana pandangan zahir dapat dilihat, maka dia bertanya lagi: Dengan apa yang menyebabkan mereka lebih baik?


Baginda pun bersabda : dengan solat mereka, puasa mereka dan ibadah mereka kerana Allah. Malah Allah memakaikan pada muka mereka cahaya, pada badan mereka sutera, kulit mereka berwarna putih, pakaian mereka berwarna hijau, malah mereka dipakaikan dengan perhiasan berwarna kuning yakni emas, rantai mereka dari permata, sikat mereka daripada emas. 


Lalu mereka berkata: kami kekal di dalam syurga dan kami tidak akan mati lagi, kami memperolehi nikmat dan kami tidak akan bersedih lagi, kami akan kekal di dalam syurga dan kami tidak akan berpindah, kami adalah orang yang redha dan kami tidak akan marah, beruntunglah sesiapa yang kami (dijadikan) untuknya dan (dijadikan) dia untuk kami. 


Lalu Ummu Salamah bertanya lagi : Ya Rasulullah, ada di kalangan kami yang berkahwin dengan dua org lelaki, atau tiga atau empat org lelaki (bukan dikumpulkan sekali tetapi merupakan perkahwinan yang kedua selepas kematian,cerai atau lainnya), kemudian perempuan itu mati dan dapat masuk kedalam syurga begitu juga bekas-bekas suaminya juga masuk syurga, maka siapa yang akan menjadi suaminya (di dalam syurga), Baginda menjawab: dia akan memilih yang terbaik di kalangan mereka dari segi akhlak.

No comments:

Post a Comment