Friday 25 November 2011

MUSLIMAH YANG BAIK...


Muslimah yang baik akan selalu menjaga auratnya sehingga tidak mudah dilihat bahkan disentuh oleh orang yang belum halal baginya.Tubuh akan semakin berharga bila dibalut dengan pakaian taqwa kerana ia sebaik-baik dan seindah-indah pakaian. Awalnya mungkin sulit bagi kita untuk memakainya karena tidak terbiasa. Tapi kalau tidak dimulai dari sekarang bila lagi?



erti dari berjilbab ( menutup aurat bagi wanita ) adalah mengenakan pakaian yang longgar, tidak ketat, tidak tipis dan panjang sampai menutup mata kaki. Selain baju, kita harus memakai tudung yang menutup kepala,telinga, leher dan dada " .... Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya...." ( QS. An-Nur :31).

Sahabat saudaraku fillah...

Setelah kita memakai pakaian taqwa hendaklah pribadi kita pun mencerminkan pribadi yang taqwa. Kalau dulu kita sering bicara yang tak terkendali mulai sekarang kita mesti belajar bicara yang baik dan tidak menyinggung perasaan orang lain. Kalau dulu solat sering tidak tepat waktu, mulai sekarang belajar disiplin ketika waktu solat segeralah kita tunaikan. Demikian juga dalam ibadah yang lain.

Berubah lebih baik memang tidak semudah membalikkan telapak tangan. Tapi juga tidak mustahil untuk mampu dilaksanakan. Perubahan itu haruslah atas kesedaran diri bukan atas paksaan apalagi sekadar ikut tren. Yang tak kalah penting adalah cari lingkungan atau bersahabatlah dengan orang yang mendukung perubahan itu. Kerana sahabat yang baik akan menguatkan ketika kita dalam kebaikan dan akan mengingatkan ketika kita berbuat kesalahan
 —

No comments:

Post a Comment